Kita Juara

Menjadi diri kita adalah antara nikmat terbesar dari Allah SWT yang kadang-kadang kita terlepas pandang lantas kita tidak mensyukurinya. Alhamdulillah atas segala nikmat dari Allah SWT dan astaghfirullah atas segala kesilapan kita mengurusi nikmat-nikmat dariNya.

Kita bersyukur kita dapat keluarga yang bahagia, kita bersyukur dapat lahir sebagai muslim, kita bersyukur kita dapat nikmat belajar, kita bersyukur dapat nikmat ke luar negara, menghirup kesegaran udara luar negara yang sejuk dan nyaman, kita bersyukur berpeluang mengenal Allah dan Rasul, kita bersyukur dapat duit setiap bulan dari penaja. Alhamdulillah, inshaAllah, kita memang bersyukur.

Tapi tidak mudah mensyukuri diri sendiri.

Mensyukuri tangan, kaki, muka, rambut, mata, hidung, jari, gigi, bentuk badan, ketinggian, bulu mata, warna kulit, bentuk kuku, dan sebagainya.

Mudah sangat untuk terlepas pandang benda yang paling dekat dengan kita iaitu diri kita sendiri.

Bersyukur menuntut kita untuk memandang setiap perkara dari sisi positif, melihat semua perkara di sekeliling kita dengan cinta dan kasih sayang, menerima semua yang berlaku dengan sangkaan yang baik-baik dan hati yang bersih. Itulah kunci kepada rasa bersyukur. Itulah sifat-sifat yang perlu diasuh dalam diri kita agar kita benar-benar bersyukur.

Hebatnya Allah dalam memotivasikan hamba-hambaNya. Allah menceritakan kejadian kita dalam Al Quran berkali-kali dan mengingatkan kita betapa kita ini adalah juara sejak kita masih hanya setitis nutfah. Kita juara sejak awal kejadian kita. Kitalah sperma yang terkuat, terpantas, terbaik, terulung yang berjaya menembusi zona pellucida ovum ibu kita lantas tercetusnya acrosome reaction dan bermulalah kejadian kehidupan kita di alam kandungan.

Kita juara.

Tapi sedikit sekali kita bersyukur.

Allah itu ada. Diri kitalah buktinya. Cintailah diri kita.

Advertisements

6 thoughts on “Kita Juara

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s